کاخ چهل ستون اصفهان

 شهر اصفهان به بركت وجود زاینده رود دارای باغهای متعدد و دشتهای سرسبز بوده است. باغ شهر اصفهان از جمله باغ شهرهای ایران و نماینده تجربه‌ای كامل در رابطه با طراحی شهری از حدود ۴۰۰ سال پیش – آغاز سلطنت صفویان در اصفهان- است.

کاخ چهل ستون اصفهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که زیبایی های خاص خود را دارد. این کاخ سال ۱۵۰۷ در زمان شاه عباس اول تاسیس شد و حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

باغ چهلستون درون بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهار باغ پایین و شمال خیابان سپه و شرق میدان نقش جهان در استان اصفهان واقع شده است.

باغ در بستر شهری و در میان سایر باغ‌ها شکل گرفته و به گونه‌ای استقرار یافته که امکان دسترسی به آن از سایر باغ‌ها میسر بوده است. مجموعه‌ای از این باغها که در امتداد چهارباغ شکل گرفته بودند یکی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شکل می‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است که حلقه پیوند دهنده این شالوده و شالودة دیگری شهری یعنی مجموعة نقش جهان بوده است.

قسمتهاي ديدني اين كاخ عبارت است از:

  • تالار ۱۸ ستون
  • تالار آئينه
  • شيرهاي سنگي چهار گوشه حوض مركزي
  • تزئينات عالي طلاكاري و نقاشي هاي سالن پادشاهي
  • تصويري از شاه عباس اول با تاج مخصوص
  • آثاري مانند سر در مسجد قطبيه و سر درهاي زاويه درب كوشك و آثاري از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسي كه بر ديوارهاي ضلع غربي و جنوبي باغ نصب شده است.
 

باغ چهلستون اصفهان در اصل ۲۰ ستون دارد. ولی وقتی سایه آن در حوض کنارش می افتد ۲۰ سایه هم ایجاد می شود و در مجموع ۴۰ ستون دیده می شود.عدد چهل در ایران نشان دهنده کثرت در تعداد است که در این بنا نیز نمایانگر تعداد زیاد ستون های موجود در کاخ است.

ایوان کاخ چهل ستون اصفهان شامل دو بخش است :

بخش اول آن تالاری است که بر ۱۸ ستون چوبی قرار گرفته است و چهار ستون میانی نیز بروی چهار شیر سنگی قرار گرفته که از آنها آب فوران کرده و داخل حوض مرمری تالار می ریزد.

بخش دوم کاخ، تالار آیینه است که بر روی دو ستون قرار گرفته و با آیینه کاری بسیار وسیع و زیبا مزین شده است.

تالار مرکزی کاخ چهل ستون اصفهان ، به مهمانان خارجی و نیز شخصیت های سایر کشورها اختصاص دارد.

این تالار شامل نقاشی هایی نشان دهنده اتفاقات و وقایع دوران های مختلف است. این نقاشی ها اثر هنرمند زمان صفوی، رضا عباسی است که به سبک مینیاتوری ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزئین کرده است.

این آثار هنری از قرون پیش از اسلام تا قرن ۱۴ هجری قمری جمع آوری شده است و بیانگر وقایع تاریخی در دوران صفویه و افشاریه می باشد.

نبرد چالدران میان شاه اسماعیل و سلطان سلیم خان امپراطور عثمانی، مجلس مهمانی شاه عباس از فرمانروای ترکمنستان، نبرد شاه اسماعیل با شیبک خان ازبک، جنگ کرنال میان نادر شاه و محمد شاه گورکانی و… جزو این وقایع هستند.

باغ چهلستون اصفهان در سال ۲۰۱۱ میلادی به ثبت میراث فرهنگی یونسکو رسیده و میزبان بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی می باشد.

وضعیت آب و هوا اصفهان
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۲

وضعیت آب و هوا اصفهان:10n
۵.۲ km/h
پنجشنبه
بارش خفیف باران
۱۶.۷۷
جزئیات هواشناسی اصفهان

۱۰۱۵
سطح دریا:
شمال
جهت باد:
۵.۲ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۳
رطوبت هوا
۱۰۱۵
فشار هوا: