تنگه چاهکوه ، جزیره قشم

ژئوپارک قشم به تایید یونسکو رسیده. در این محدوده تنوع زیستی و زمین‌شناسی قابل‌توجهی وجود دارد که قدمت آن به میلیاردها سال می‌رسد. در ژئوپارک قشم ۲۵ ژئوسایت وجود دارد که یکی از آنها این تنگه است. جنگل حرا، دره ستاره‌ها، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و غار خربس تعدادی دیگر از ژئوپارک‌های قشم به‌حساب می‌آیند.

احتمالاً استفاده از نام چاهکوه برای این دره به وجود چهار حلقه چاه در نقطه آغاز آن بازمی‌گردد. گفته می‌شود علت شهرت این دره به نام چاه‌کوه به دلیل وجود سه یا چهار چاه در دل آن است که در زمان‌های دور به دست اهالی روستای چاهو شرقی برای تأمین آب شیرین کنده شده‌است.

با توجه به گرم و خشک بودن آب‌وهوای منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد و این چاه‌ها محل ذخیره آب باران بوده‌است.

 

صخره های چاهکوه در طول میلیون ها سال و بر اثر تغییرات فرسایشی به وجود آمداند و شکل و شمایل امروزه را به وجود آورده اند. در بعضی از قسمت های صخره ها، خط های فرسایشی زیبایی به چشم می خورد و در قسمت ها دیگر، شکاف ها و سوراخهای عمیق که به دلیل استعداد برخی از قسمت های صخره برای فرسایش و انحلال است. جدای از پیاده روی در لابه لای صخره ها و کشف مناطق جدید و شگفت، قطعا وجود چنین صخره ای جالبی، سوژه هایی عالی برای عکاسی هستند که حتما باید در گردشتان مد نظر داشته باشید. اگر هم بتوانید در شب از این تنگه دیدن کنید، با یکی از زیباترین صحنه های خلقت روبرو می شوید. شاید به دلیل نردیک بودن صخره ها به هم، خیلی نتوانید قسمت وسیعی از آن را در بالای سرتان ببینید با این وجود همان تکه ی کوچک هم که مانند فرشی از ستاره است، آسمان مناطق کهکشانی را به یاد شما می آورد.

 

وضعیت آب و هوا قشم
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳

وضعیت آب و هوا قشم:01n
۷.۸۶ km/h
پنجشنبه
آسمان صاف
۲۴.۸۶
جزئیات هواشناسی قشم

۱۰۱۱
سطح دریا:
جنوب غربی
جهت باد:
۷.۸۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۲
رطوبت هوا
۱۰۱۱
فشار هوا: