آبشار زیبای ویسادار

استان دیدنی و سرسبز گیلان از مواهب طبیعی و خدادادی سرشار است به‌گونه‌ای که برای معرفی و شناسایی نقطه نقطه از این خاک پاک سرسبز خدا، روزها و ماه‌ها زمان نیاز است.

روستای پره سر کجاست؟

پَره‌سَر یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. پره سر در کناره جنوب غربی دریای خزر، در مسیر راه بندر انزلی آستارا یا کریدور شمال جنوب قرار دارد. پره سر در ۱۳۴۱ خورشیدی شهر شد و با تشکیل بخشِ پره سر در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، به مرکزیت آن درآمد.

در بخش پره سر شهرستان رضوانشهر استان گیلان قرار دارد دارای آب و هوای معتدل خزری می‌باشد بهترین موقع برای سفر به این منطقه ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر می‌باشد که رطوبت هوا به نسبت کاهش میابد.

این بخش دارای فرهنگ باستانی می‌باشد ساکنان این منطقه به صورت بومی تالشان هستند که با گذشت زمان گیلکان از شرق به این مکان مهاجرت کرده‌اند و ترکان از غرب یعنی آذربایجان آمده‌اند، کردهای این شهر که دارای جمعیت اندکی هستند در زمان رضا شاه به این منطقه کوچانده شده‌اند؛ پس در نتیجه این شهر دارای فرهنگهای مختلفی است در واقع دارای یک فرهنگ مشترک از همه اقوام ساکن شمال غرب فلات ایران است.

نام این شهر از دو قسمت (پره=محل ماهیگیری) و (سر=پسوند مکان) تشکیل شده است نام قدیمی پره سر (تالش دولاو) بوده است، یکی از قسمت‌های خمسه تالش بوده است که با تجمع مردم وکوچ اقوام دیگر به کلی تغییر پیدا کرده و به پره سر تبدیل شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر در روستای نوکنده این بخش واقع شده‌است.

نیروگاه کوچک برق آبی نیروگاه ارده نیز در روستای ارده این بخش قرار داشت که در حال حاضر با وجود برق سراسری بسته شده است.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار به معنی "سایه درخت بید" است که در ۱۶ کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر واقع شده و همچون نگینی در دل جنگلهای زیبایی این منطقه می درخشد.

ابهت این پدیده طبیعی برای هر بیننده جالب و جذاب است به ویژه وقتی از پایین به این آبشارنگریسته می شود با ابهت و زیبایی صد برابر آبشار ویسادار مواجه می شوی، صدای ریزش آب از ارتفاع حدود ۲۰ متری و نیم دایره ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به دریا ایجاد می کند، دیدنی است. صدای پرندگان و شرشر آب و نور خورشید که از لابه لای شاخ و برگ درختان به زمین می تابد منظره ای فوق العاده به وجود آورده که کم نظیر است. البته زیبایی های این پدیده طبیعی آنقدر زیاد است که نمی توان وصفش کرد و به قولی آبشار ویسادار را باید دید، نه اینکه راجع به آن نوشت.

 

این آبشار در میان راه رودخانه لمیر قرار گرفته. این رودخانه از کوه‌های تالش سرچشمه گرفته و پس از رد شدن از منطقه زیبای پره سر به دریای خرز منتهی می‌شود. البته آبشار ویسادار تنها آبشار این رودخانه نیست. آبشار دیگری با نام آبشار اوویار در پایین‌تر از آبشار ویسادار واقع شده و یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به حساب می‌آید. ساختاری سنگی دارد که شکل نیم‌دایره را به خود گرفته‌اند و به صورت لایه لایه در کنار هم قرار گرفته‌اند. آب این آبشار از ارتفاع ۱۵ متری به درون حوضچه‌ای سنگی ریخته می‌شود. اگر قصد رفتن به این آبشار را دارید، همراه داشتن بارانی یا لباس ضد آب را برای جلوگیری از خیس شدن پیشنهاد می‌کنیم.
علاوه بر لذت بردن از این آبشار خاص و زیبا می‌توانید در کنار آن به تفریحات زیادی انجام دهید. روی آبشار ویسادار پل فلزی‌ای ساخته شده که می‌توانید بر فراز آن، آبشار را تماشا کنید. بسیاری به داخل حوضچه آبشار می‌رند تا تنی به آب بزنند و از آب‌بازی لذت ببرند. پیک نیک و کمپینگ یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه هستند. ابشار ویسادار در فضای جنگلی و با درختان سر به فلک کشیده‌ای قرار گرفته و پیک نیک در کنار آبشار ویسادار، بهترین فرصت برای لذت بردن از طبیعت فوق العاده جنگل‌های گیلان است.

 ﺑﺮای دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آﺑﺸﺎر ﺑﺎﯾﺪ از ﻣﺴﯿﺮی ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺒﺎوﺟﻨﮕﻠﯽ ﻋﺒﻮر ﮐﻨﯿﻢ . آﺑﺸﺎر درﻧﻮع ﺧﻮد ﮐﻢ ﻧﻈﯿﺮ و در اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ اﺳﺖ . آﺑﺸﺎر ﺑﺰرگ و ﭘﺮ آب ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺮ روی آن ﭘﻞ ﻋﺎﺑﺮ ﭘﯿﺎده اﺣﺪاث ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از روی آن آﺑﺸﺎر در زﯾﺮ ﭘﺎ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﻃﺮاف آن را ﺟﻨﮕﻞ ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺳﺮﺳﺒﺰ اﺳﺖ. ﻣﻨﻄﻘﻪ وﯾﺴﺎدار ﺑﮑﺮ و دﺳﺖ ﻧﺨﻮرده اﺳﺖ.

منطقه پره سر به صورت معمول از آب و هوای معتدلی برخوردار است. به همین دلیل در ماه‌های مختلف سال امکان امکان سفر و لذت از این آبشار زیبا را خواهید داشت. به طور کلی آب و هوای آبشار ویسادار در فصل‌های بهار و تابستان خنک‌تر است. این دو فصل بهترین فصل‌های سفر به آبشار ویسادار هستند. سرسبزی مناطق اطراف در بهار و تابستان به شماکمک می‌کند تا از این آبشار بیشترین لذت را ببرید. بازدید از این منطقه در پاییز هم خالی از لطف نیست. برگ‌های درختان شروع به تغییر رنگ داده‌اند و زیبایی خاصی به این منطقه می‌دهند. اگر از فصل پاییز و طیف رنگ‌هایش خوشتان می‌آید، حتما از سفر به این منطقه هم در این فصل لذت می‌برید. اما در زمستان این منطقه معمولا پوشیده از برف است و یخبندان هم سفر به این منطقه را کمی دشوار می‌کند.
آبشار ویسادار با شهر تالش تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد؛ اگر از شهر رشت به سمت بندرانزلی حرکت کنیم با ادامه مسیر به رضوانشهر و بعد از شهر زیبای رضوانشهر در منطقه پونل با در پیش گرفتن جاده رشت آستارا به شهر زیبای پره سر می‌رسیم.

جنگل گیسوم کجاست؟

جنگل گیسوم یک مسیر آسفالت شده است که از میان جنگلی که پر از درختان سر به فلک کشیده است، به دریا می‌رسد. در واقع با عبور از یک تونل جنگلی به دریای خزر خواهید رسید.

این جنگل حدود هشتاد هکتار مساحت دارد که هفتاد گونه از درخت و چمن زار را در خود جای داده است. همسایه شدن جنگل و دریا به جذابیت این منطقه افزوده است. به کسانی که عاشق رانندگی هستند توصیه می‌شود که حداقل یک بار رانندگی در این جاده‌ی غیر قابل توصیف را تجربه کنند که بسیار لذت بخش است. همچنین طبیعت بسیار زیبای این جاده سوژه‌ای ناب برای عاشقان عکس و سلفی است. این جنگل به قدری زیبا و آرامش بخش است که می توان ان را زیباترین جنگل گیلان نام برد و همچنین برای دوچرخه سواری و پیاده روی نیمی از روز خود را در این مسیر ‌گذراند.

با ورود گردشگران به این منطقه، جنگل به یک پارک جنگلی تبدیل شده است که شامل امکاناتی مثل آلاچیق‌هایی برای استراحت، خدماتی مثل سوییت، پاسگاه پلیس و … است تا مسافران با امنیت خاطر سفری ایمن را داشته باشند. همچنین در جنگل گیسوم می‌توانید اسب سواری را تجربه کنید.

ساحل گیسوم کجاست؟

ساحلی از توابع بخش پره سر شهرستان تالش در استان گیلان می باشد به واسطه وجود توامان جنگل و دریا شهرت فراوانی یافته است. این ساحل زیبا به دلیل یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل میشود. در واقع راه رسیدن به این ساحل عبور از جنگلهای زیبای سرو روستای دیناچال می باشد.

تفریحات آبی و ساحلی در شمال گیسوم:

  • شنا
  • جت اسکی
  • شاتل
  • پاراگلایدر
  • قایق سواری
  • پاراسل
  • موتور چهار چرخ

 

فاصله بندرانزلی تا آبشار ویسادار: ۶۲ کیلومتر است که ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه طی مسافت نیاز دارد .

فاصله پره سر تا تالش: ۲۸ کیلومتر است که ۲۸ دقیقه طی مسافت نیاز دارد .