غار علیصدر همدان

غار علیصدر در ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است. سقف غار که در برخی قسمت‌ها تا ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است. این رسوبات استلاگمیت‌هایی با فرم‌های جذاب ایجاد کرده‌اند و در کف غار و جاهایی که آب وجود ندارد، نیز استلاگمیت‌ها منظره زیبایی بوجود آورده اند. منشا آب غار چشمه‌های زیرزمینی و علاوه‌بر آن، ریزش‌های جوی است که به صورت قطرات آب از دیواره‌ها و سقف غار به درون آب می‌ریزد. در کل این غار عظیم از طریق فرسایش و ایجاد حفره‌های ریز در توده سنگ‌های آهکی و به‌هم پیوستن تدریجی این حفره‌ها در طی سالیان طولانی ایجاد شده است. غار علیصدر که بزرگ‌ترین غار آبی جهان به‌شمار می‌رود، در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. 

 

در میان اشکال مختلف طبیعت، غارها یکی از اعجاب انگیزترین، اسرارآمیزترین و جذاب ترین انواع مظاهر طبیعی به شمار می آیند و بسیاری را برای کشف رازها و رمزهای درون شان به سوی خود می کشانند. گوشه و کنار سرزمین مان ایران نیز انواع مختلفی از غارها را در خود جای داده است که هر کدام از آنها به طریقی هوش از سر بازدیدکنندگان خود می برند.
برای رسیدن به غار علیصدر همان گونه که همه شما می دانید باید به سمت استان همدان سفر کنیم. غار علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان، در شهر کبودرآهنگ و در نزدیکی روستای علیصدر قرار دارد و در دل ارتفاعات ساری قیه یا صخره زرد جای خوش کرده است. ارتفاع غار از سطح دریا به ۲۱۸۰ متر می رسد؛ اما از آنجایی که هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده کسی از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. تا به اینجای کاوش ها تا این اندازه می دانیم که برخی حفره های زیرزمینی آن تا ۴۰ متر درازا دارند و عمق دریاچه غار بین نیم تا ۱۴ متر در نوسان است. غاز علیصدر از دالان ها، دهلیزها و تالارهایی پیچ در پیچ تشکیل شده است و دریاچه بزرگی در میانه آن، بخش اعظم غار را به یکدیگر متصل می کند به همین جهت باید برای رسیدن به قسمت های مختلف آن از قایق استفاده کرد؛ موضوعی که علیصدر را به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل می کند. برخی پژوهشگران نیز اعلام کرده اند که این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد.غار علیصدر قدمتی حدود ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون سال دارد و به دلیل شرایطی که دارد هیچ موجود زنده ای در آب آن وجود ندارد. جالب است بدانید که دمای آب غار علیصدر تقریبا در تمام فصول سال یکسان است و حدود ۱۲ درجه سانتی گراد است.
هر یک از رسوبات غار علیصدر را به چیزی تشبیه کرده اند. مثلا بخشی از آن به نام آبشار سنگی است. آبشار سنگی مشابه یک آبشار عظیم و زیبا است که در میان غار قرار گرفته است. کلمه الله نیز در بخشی از غار شکل گرفته است که با چراغ های سبز مزین شده است.
این پدیده طبیعی خارق العاده در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.