باغ فاتح استان البرز

شهر کرج یکی از شهرهای بزرگ ایران است .این شهر مدتی جزء مازندران بود و همین طور زمانی بخشی از ری بوده است .شهر کرج تا سالها بخاطر باغ های بزرگ و سرسبزش بسیار معروف بوده تا اینکه کم کم ساخت و ساز نمای این شهر را تغییر داد

جهانشهر کرج هم سالها بخاطر باغ های وسیع و زیبایش زبانزد همگان بود .صاحب باغ های جهانشهر مرحوم محمد صادق فاتح یزدی بود .او سال ۱۲۷۷ در یزد متولد شد .مرحوم فاتح یکی از بزرگترین و ثروتمندترین سرمایه داران پیش از انقلاب بود .در حقیقت او موسس جهانشهر کرج بود .

بیوگرافی کوتاهی را می بینید که خودش به سادگی بیان کرده است.تولد من تقریباً ۱۲۷۷ در یزد می باشد و خدا را شکر مینمایم که در یـک خانواده اصیل و نجـیب و خـداپرست بـدنیا آمده ام و در تمام دوره زندگی که از سن چهارده سالگی شروع شده همیشه اوقـات خود را در شـهر های مـختـلف بیرجند ، مشهد ،تهران ، کرج صرف امور عمرانی و آبادی و اقتصادی و عام المنفعه نموده و در هر قسمت به خواست خداوند متعال با حسن شهرت و اعتبارات خوب و نیکنامی توفیق (از حیث مادی و معنوی ) حاصل گردیده وامیدوارم اقداماتیکه اینجانب در زمان حیات در هر قسمت نموده ام بعد از من به فرزندانم و نوه های عزیز به نحو احسن تعقیب خواهند نمود و موفق خواهند شد .

 

اینک لازم است از تـمام همکـاران صالـح و صمیـمی از همشـیره زاده ها و آقایـان غضنفر گرامیان و رو سا شرکتها و کارمندان و کارگران زراعتی و صنعـتی و غیـره کـه در تـمام امـور در شـهرهای مختلف و ایجاد شرکتهای متعدد صمیمانه مساعدتهای لازمـه برای پیشـرفت منـظور نـموده اند تشکر مـینمایـم و از خداوند متعال توفیق و سعادت همه آنها را خواستار بوده و خواهم بود و انتظار دارم کمافی السابق در موسساتی که بمرور زمان بوجود و از هر لحاظ مورد استفاده عامه قرار گرفته و واقعاً حائز اهمیت است با مدیریت صحیح و سالم نگهداری خواهد شد . اگر خدای نخواسته در ضمن عمل اتفاقـاً فـیمابین روسا اختلاف نـظر حاصـل شود فـوری رفع خواهند نمود که به اصل موضوغ لطمه ای وارد نشود.

متاسفانه محمد فاتح سال ۱۳۵۳ توسط فدائیان خلق ترور شد .علت ترور را باج ندادن به دربار طاغوت اعلام کرده اند .در حال حاضر تمامی باغ های مرحوم فاتح تبدیل به پارک و بوستان شده تا مردم از فضای سبز آن استفاده کنند .

باغ فاتح یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز می‌باشد که در منطقه جهانشهر شهر کرج قرار دارد.منطقه جهانشهر کرج در گذشته یکی از سرسبزترین و پردرخت‌ترین مناطق این شهر بوده که با انبوهی از درختان، «باغشهر» نامیده می‌شده است.

بنیان‌گذار باغ فاتح (و به طور کلی شهر کرج)، فردی به نام «حاج محمدصادق فاتح یزدی» بوده است. حدود نیم قرن پیش در نتیجه خشکسالی، قحطی و بیکاری، گروه‌هایی از یزدیان برای بافتن مکانی مناسب برای اسکان و سرمایه‌گذاری به منطقه کرج مهاجرت نمودند و حضور سرمایه‌گذارانی همچون حاج محمدصادق، سبب رونق اقتصاد و بازار کار در کرج پیش از انقلاب شد.

ایشان کارخانجات بسیاری در «گروه صنعتی جهان» ساخت. وی مالک مجموعه بزرگی از کارخانجات و املاک از جمله کارخانه جات روغن جهان، جهان چیت، یخ‌سازی جهان، پلاستیک‌سازی آرمه، شرکت آبادانی جهان، پتوبافی جهان، چای جهان، صابون جهان، روغن موتور جهان و … بود.

وی همچنین بنیان‌گذار تعدادی محله واقع در شهر کرج از جمله جهانشهر، کوی کارمندان شمالی و جنوبی و چهارصد دستگاه بود که مقدار زیادی از این زمین‌ها را میان کارگران و کارمندان کارخانه‌ها و شرکت‌های خود تقسیم نموده بود.

فاتح یزدی فعالیت‌های بسیاری در انجام کارهای خیر و عام‌المنفعه در سراسر کشور داشته که از جمله آن می‌توان به ساخت دبستان فاتح با شش کلاس (سال ۱۳۳۵)، دبستان تعاونی جهان چیت با شش کلاس (سال ۱۳۴۳)، دو دبستان دیگر در تهران و مهرآباد مشهد، دو ساختمان پیکار با بی‌سوادی برای کارگران و ساکنین محل، احداث آموزشگاه حرفه‌ای فاتح (امروزه به نام مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شناخته می‌شود)، ورزشگاه و یک باب زورخانه، سردخانه، بیمارستان، دانشکده اقتصاد، یک واحد خوابگاه به متراژ ۳۴۰۰ مترمربع در کوی دانشگاه (سال ۱۳۴۸) و … .

ساخت مراکز آموزشی توسط فاتح یزدی، در ارتقای سطح کیفی و دانش فنی اهالی کرج بسیار مؤثر بود و تعداد بیشماری از اهالی کرج از خدمات آموزشی رایگان آن استفاده کرده‌اند.

در واقع باغ فاتح کرج نیز که به پارک تنیس نیز مشهور است از جمله ساخته‌های این مرد نوعدوست می‌باشد. پارک تنیس دارای ۸ قواره زمین تنیس، ساختمان اداری، فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران ، محوطه فضای سبز، پیست سلامت و … می‌باشد.

وسعت باغ فاتح در گذشته بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ هکتار بوده که متأسفانه اکنون کمتر از ۲۰ درصد آن باقی مانده است.

محمدصادق فاتح یزدی در ۲۰ مرداد سال ۱۳۵۳ خورشیدی توسط سازمان فدائیان خلق ترور شد و در باغش در جهانشهر به خاک سپرده شد. پس از انقلاب کارخانجات وی توسط بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران مصادره شد.

وضعیت آب و هوا کرج
بروزرسانی: جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۱

وضعیت آب و هوا کرج:01d
۳.۰۹ km/h
جمعه
آسمان صاف
۱۲.۱۹
جزئیات هواشناسی کرج

۱۰۲۱
سطح دریا:
غرب، جنوب غربی
جهت باد:
۳.۰۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۲۱
رطوبت هوا
۱۰۲۱
فشار هوا: