کشتی یونانی جزیره کیش

سر گذشت کشتی یونانی جزیره کیش

کشتی های زیادی هستند که بر روی موج های سهمگین دریاها به جلو حرکت می کنند و هیچ واهمه ای از طوفان ندارند . بر روی آبی بی کران دریا ، زیر نور زرد رنگ خورشید بی پروا از ساحلی به سمت ساحل دیگری در حرکت هستند .

هرکدام از این کشتی ها داستانی دارند ، داستانی شنیدنی . کشتی یونانی که در نزدیکی ساحل غربی جزیره ی کیش آرام گرفته نیز داستانی بس جذاب و شنیدنی دارد که همگان از آن مطلع نیستند . کشتی یونانی بر ساحل خلیج نیلگون فارس آرامیده است. کشتی که این گونه اسیر شده است سالیان سال در نزدیکی ساحل آرامیده است. نام او کشتی یونانی می باشد . امروزه دیگر تاب و توان ایستادگی را ندارد و فرسودگی به جانش افتاده و هر لحظه ممکن است فرو بریزد .به هنگام غروب خورشید در پشت او پنهان می شود . خورشید می داند که دوستش ، کشتی یونانی ممکن است برای همیشه ترکش کند و او می ماند و دریای آبی . تنها بر پهنه ی کره ی زمین .کشتی یونانی شاید تنها باشد ولی هیچوقت رها نشده و گردشگران زیادی برای دیدن او و عکس گرفتن به این ساحل می آیند .

 

با کشتی یونانی بیشتر آشنا شویم

این کشتی امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری جزیره ی کیش تبدیل شده است .در ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵ بود که کشتی در نزدیکی روستای باغو به گل نشست و تا به امروز همان جا مانده است .کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ در گلاسکو توسط شرکت ویلیام همیلتون ساخته شد .زمانی که این کشتی ساخته شد وزنی برابر با ۷۰۶۱ تن و طولی ۱۳۶ متری داشت .در طول زمان فعالیتش مالکان ایرانی و انگلیسی زیادی داشته است و جالب این جاست که مالک آخر او یک یونانی بود و نام امروزی کشتی به این دلیل کشتی یونانی است . کشتی یونانی نام های زیادی داشته است مانند : امپایر ترومپت ، نچرالیست ، کوروش پارسی ، همدان و زمانی که کشتی غرق شد نام او کولا اف بوده است . 

دلیل غرق شدن و به گل نشستن کشتی یونانی هنوز معلوم نیست .به ساحل غربی جزیره ی زیبای کیش که نزدیک می شویم حسی سرشار از آرامش تمام وجود ما را در بر می گیرد .نسیم ساحلی می وزد و صدای امواج دریا به گوش می رسد ، گویی برایمان آواز می خواند …به دریا که نگاه می کنیم کشتی نگاهمان را مجذوب خود می کند .با خود می گوییم چه شد که این کشتی این گونه اسیر ساحل شده و راهی برای نجات ندارد ؟برخی می گویند شرکت لویدز انگلیس برای گرفتن مبلغی از شرکت بیمه از قصد باعث شده تا کشتی به گل بشیند.

کمی در کنار این کشتی تفریح کنید

ساحل زیبای این منطقه و در کنار آن کشتی یونانی منظره ی بسیار زیبایی را بوجود آورده است و می توان تفریحاتی را انجام داد .

۱) لذت بردن از غروب خورشید در کنار کشتی یونانی

خورشید در حال غروب است و هوا کم کم در حال تاریک شدن است .صدای مرغ های دریایی کمتر به گوش می رسد و آرام آرام سکوت همه جا را در بر می گیرد .کنار ساحل بر روی صخره ها و یا شن های ساحل می نشینید . صدای امواج به گوش می رسد ، خورشید به آهستگی پایین می رود .چه دیدنی است کشتی یونانی در این زمان از روز . آسمان سرخ و نارنجی است و سکوت حکمفرما .زیبایی در همه جا موج می زند و حسی سرشار از آرامش را تجربه می کنید .نسیم خنک صورت شما را نوازش می کند .این ساحل ، ساحل غربی جزیره ی کیش ، خانه ی کشتی یونانی است .

۲) عکاسی از کشتی
بسیاری از عکاس های حرفه ای به این ساحل می آیند و تصاویری فوق العاده به ثبت می رسانند .کشتی سوژه ی آن ها است و دریا و غروب خورشید عکس ها را بسیار زیبا تر می کنند .اگر علاقه مند به عکاسی هستید به این ساحل سری بزنید .

چه حس زیبایی است که به هنگام غروب در ساحل قدم بزنید .شن های نرم زیر پاهایتان ، تابش خورشیدی که به زیر می رود اطرافتان و کشتی یونانی که محزون و تنها به شما نگاه می کندو حضورتان باعث خشنودی اوست . آرام قدم بردارید ، آهسته حرکت کنید .در ثانیه ها غوطه ور شوید و لذت ببرید .

کشتی یونانی در زمان فعالیت در کلاس کشتی های باری قرار داشته است .مقدار باری که این کشتی می توانسته حمل کند برابر با ۶۶۰۱ تناژ بر روی عرشه ثبت شده است .درازایی برابر با ۱۳۱٫۹ متر و پهنایی ۱۷٫۱ متری داشته است .نیروی محرکه ی کشتی برابر با ۵۱۰ اسب بخار بوده و پیشرانه ی آن را ۳ سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می داده است .

در زمان فعالیت های این کشتی حسگر هایی مانند یافتن مسیر ( GPS ) و اکو صدایی درون کشتی تعبیه شده است .امروزه وضعیت کشتی به گل نشسته ثبت شده و غیر قابل بازیابی به حساب می آید .

سرگذشت کشتی یونانی در مدت فعالیت

اولین مالک این کشتی وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا بوده است و این وزارت مدیریت و سرپرستی کشتی را در سال ۱۹۴۳ به شرکت لاریناگا استیم واگذار کرد و بعد از آن در سال ۱۹۴۵ شرکت هریسون مالک او شد .از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ کشتی یونانی که امپایر ترومپت نام داشت به دولت آفریقای جنوبی کرایه داده شد .

در سال ۱۹۴۶ میلادی بود که شرکت چارنت استیم کشتی را خریداری کرد و اسم کشتی را به نچرالیست تغییر داد و اداره آن را با شرکت هریسون بر عهده گرفت .در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی Lioyd & co Ltd خرمشهر کشتی را خریداری کرد و نام او را به کوروش پارسی تغییر داد .در سال ۱۹۶۵ خط کشتیرانی ایران مالک کشتی یونانی شد و نام آن را به همدان تغییر داد .

آخرین مالک کشتی فرانگولیس و کلیافس از یونان بوده اند و نام او را به کولا اف تغییر دادند .باید به این موضوع اشاره کرد که در طول این زمان مدیریت و سرپرستی کشتی بر عهده ی شرکت انگلیسی آشورت لندن بوده است .

تاریخچه ، چه شد که به گل نشست

این کشتی در بندری به نام گریناک به ثبت رسید و در سال ۱۹۴۳ و ماه مارس آغاز به کار کرد .در سال ۱۹۶۶ به دنبال به گل نشستن آن از خدمت خارج شد و تا به امروز در نزدیکی ساحل کیش قرار گرفته است .در ۲۵ جولای سال ۱۹۶۶ این کشتی در قسمت جنوب شرقی جزیره ی کیش و در خلیج فارس به گل نشست .یک یدک کش هلندی به نام اورینوکو سعی کرد تا کشتی را از وضعیت به گل نشسته شده خارج کند ولی موفق به انجامش نشد .امروزه شرایط این کشتی به گل نشسته به هیچ عنوان مساعد نمی باشد و قیمت های زیرین آن به دلیل فرسودگی در حال فروپاشی می باشد .


اگر امروزه به جزیره ی کیش سفر کنید خواهید یافت که این کشتی را می توان یکی از مکان های گردشگری این جزیره نامید .سالانه از کشور ایران و همین طور دیگر کشور ها برای بازدید از این کشتی به جزیره ی کیش سفر می کنند .غروب ساحل در کنار این کشتی بسیار منظره ی زیبایی را بوجود می آورد

 

وضعیت آب و هوا بندر لنگه
بروزرسانی: پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۸

وضعیت آب و هوا بندر لنگه:01n
۸.۰۶ km/h
پنجشنبه
آسمان صاف
۲۲.۶۱
جزئیات هواشناسی بندر لنگه

۱۰۱۰
سطح دریا:
غرب
جهت باد:
۸.۰۶ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۵
رطوبت هوا
۱۰۱۰
فشار هوا: