میدان تاریخی ساعت ساری

ساری از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمال ایران و پایتخت پیشین ایران، مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است. این شهر پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان مازندران و از بزرگترین شهرهای شمال کشور به‌شمار می‌رود.ساری همچنین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود.

به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. شهر ساری واقع در کوهپایه‌های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه‌ای می‌باشد و ارتفاع آن تا ۵۴ متر از سطح دریا می‌باشد. آب و هوای شهر ساری در تابستان‌ها معتدل و مرطوب و در زمستان‌ها نسبتاً سرد و خشک است. این شهر با برخورداری از کوه، جنگل و دریا معمولاَ دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است. گرچه در مقایسه با سایر شهرهای مازندران، ساری هوای ملایم‌تری دارد، ولی طبق آمار سال‌های اخیر، بارندگی در ساری کاهش یافته‌است . شمار جمعیت خارجی ساری کم می‌باشد. مردم این شهر از قومیت طبری (مازندرانی) هستند و به زبان مازندرانی سخن می‌گویند، البته زبان فارسی نیز در این شهر رایج است. اکثریت مردم ساری رسماَ مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده‌امامی می‌باشند.

 

پیشینه زندگی در ساری به دوران مس‌ سنگی برمی‌گردد و کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در ساری منجر به کشف سفالهای ۶۰۰۰ ساله و ابزارهای سنگی شد. ساری در دوران صفویان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. سپس در دوران قاجاریه، آقا محمد خان قاجار، بنیانگذار دودمان قاجار در نوروز سال ۱۱۵۱ خورشیدی در ساری مدعی سلطنت بر ایران شد و ساری را پایتخت خواند. اما سرچشمه شکوفایی و پیشرفت این شهر پس از قاجاریان بوده‌است. نظام شهری نوین ساری از دوران پهلوی آغاز شد و ساری نخستین شهر ایران بوده‌است که ساخت راه‌آهن سراسری ایران از آنجا آغاز گشت. پس از رضاشاه و در هنگام جنگ جهانی دوم به تصرف نیروهای شوروی درآمد و پس از پایان این دوره نیز طرح‌های توسعه به سمت خاور به وجود آمد و پس از انقلاب ۱۳۵۷، راه‌ها توسعه پیدا کرد و ساری کانون پذیرش جمعیت شد. این شهر دارالمک تاریخی مازندران است

ساری به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مسیر ارتباطی شرق به مرکز ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. این شهر از شمال به دریای خزر و ازجنوب نیز به جنگل و رودخانه ختم می‌شود. همچون سایر شهرهای شمالی، ساری از تولیدکنندگان مرکبات و یکی از قطب‌های تولید برنج و فرآورده‌های دامیکشور است . همچنین شرکت چوب و کاغذ مازندران، بزرگترین تولیدکننده کاغذ در خاورمیانه، در ساری قرار دارد

این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید و و دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری است. برج ساعت نماد ساری است که در دوره محمدرضا شاه پهلوی باز سازی شد و بیش از ۹۰ سال قدمت دارد. طبق گزارش مرکز آمار در تابستان ۹۶، ساری به‌عنوان اولین شهر برتر گردشگرپذیر ایران با بیش از دومیلیون سفر تابستانی شناخته‌شد.همچنین در نوروز ۹۵ ساری، به‌همراه رامسر شهرهای برتر گردشگری ایران شدند

موقعیت جغرافیایی و مجاورت با دریا و کوه سبب تنوع زندگی جانوری در ساری شده و مجموعه‌ای از جانوران کوهستانی، جنگلی، جلگه‌ای و همین‌طور پرندگان بومی مهاجر و آبزیان، شرایط زیستی متنوعی را به وجود آورده‌است . پناهگاه حیات وحش سمسکنده، دشت ناز، دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده بولا در حومه ساری واقع شدند.

از نظر اداری، ساری به سه منطقهٔ شهری تقسیم می‌شود. جمعیت این شهر طبق سرشماری ۱۳۹۵، ۳۴۷٬۴۰۲ نفر بوده‌است. ادارهٔ شهر توسط شهرداری ساری انجام می‌شود. شهردار ساری توسط شورای شهر ساری انتخاب می‌شود و این شورا بر عملکرد شهرداری نظارت و برای ادارهٔ شهر، قانون‌گذاری می‌کند. به عنوان یک مرکز سیاسی و اداری، مهمترین نهادهای دولتی و قضایی مازندران در این شهر واقع شده‌است. این شهر دارای فرودگاه بین‌المللی دشت ناز است که از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌ها در ایران می‌باشد.

۱۳ تیر روز ساری نامگذاری شد. در این روز آرش کمانگیر از ساری پرتاب تیر معروف را انجام داده که بسیاری از منابع مانند ویس و رامین ساری را محل این اتفاق تاریخی می‌دانند.

میدان ساعت ساری

میدان ساعت (به مازندرانی: پاساعت) نام میدانی در مرکز شهر ساری مرکز استان مازندران ایران است. این برج معروف که نماد و المان معروف مازندران و ساری است در سال۱۳۰۹ ساخته شد.

این میدان دارای برجی با ساعت عقربه‌ای بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس است که در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا درمی‌آمد و در سکوت شب‌های ساری صدای ساعت ۱۲ شب به دلیل تعداد بالای دفعات آن و نیز سکوت شب تا خیابان‌های اطراف برج شنیده می‌شد.

در سال ۱۳۸۰ ساعت زنگدار این برج را به علّت اعتراض برخی از ساکنان نزدیک به برج قطع کردند.

در سال ۱۳۵۵ ساخت و بازسازی میدان این برج آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۵۷ پایان یافت. برج ساعت ساری درگذشته دارای ۲ ساعت بوده؛ یکی به سمت خیابان مدرس و دیگری به سمت خیابان انقلاب که این ۲ ساعت از کشور روسیه واردشده بود؛ اما در حال حاضر تعداد ۴ ساعت در برج نصب‌شده که از کشور ژاپن واردشده است. در بازسازی و بازپیرایی این برج در سال ۱۳۵۵ محمدعلی حمیدی نوا طراح این برج نقش مهمی را ایفا نمود که اکنون در ساری ساکن است.

میدان ساعت ساری نام میدانی در مرکز شهر ساری است که دارای برجی با ساعت عقربه‌ای بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس است که در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا درمی‌آید و در سکوت شب‌های ساری صدای ساعت ۱۲ شب را به دلیل تعداد بالای دفعات آن و نیز سکوت شب تا دورترین خیابان‌های ساری می‌توان شنید. در سال ۱۳۵۵ ساخت میدان این برج آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۵۷ پایان یافت. محمد علی حیدری سازنده این برج است.

 

وضعیت آب و هوا ساری
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۹

وضعیت آب و هوا ساری:02n
۱.۶۹ km/h
چهارشنبه
کمی ابری
۱۵.۳۶
جزئیات هواشناسی ساری

۱۰۰۸
سطح دریا:
جنوب جنوب شرقی
جهت باد:
۱.۶۹ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۷۴
رطوبت هوا
۱۰۰۸
فشار هوا: