گردنه حیران، حیرت آور در آستارا

حیران نام روستایی ییلاقی در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است.این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری آستارا قرار دارد. حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده‌است. منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان با ۲۲۰۰ هکتار مساحت است که از این میزان ۱۲۰۰ هکتار به مستثنیات اشخاص و ۱۰۰۰ هکتار به منابع ملی تعلق دارد.

 

وجه تسمیه 

حیران عربی شده واژه تالشی «هیران» است. هیران در زبان تالشی به معنای مکان ابر و مه می باشد. «هیر» یا «هر» در زبان تالشی مردمان آستارا به معنی ابر و مه است و «ان» پسوند مکان است. یکی از ویژگی های گردنه حیران نیز مه آلودگی هوا در بیشتر اوقات سال است.

جمعیت 

به دلیل ییلاقی بودن منطقه، ساخت بناهای ویلایی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده‌است. بطوری که در طول فصول گرم سال جمعیت این روستا به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌رسد اما جمعیت ثابت آن در حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد؛ که به شغل کشاورزی مشغول بوده و در طول سال مخصوصاً بهار و تابستان، رستوران‌ها و مغازه‌هایی را در کنار جاده برای کسب و کار باز می‌کنند. منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می‌کند که این رود مرز ایران و کشور آذربایجان را تعیین می‌کند.این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و ساخت و ساز بناهای تفریحی و گردشگری در آن افزایش یافته‌است.

گردنه 

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، است که در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته‌است. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند. این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند.با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.

منطقه نمونه گردشگری 

وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی و گردشگری این منطقه که دارای مناظر بکر طبیعی می‌باشد. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان امکانات تفریحی و گردشگری را ایجاد کرده و در سال ۱۳۹۰ با راه‌اندازی تله کابین حیران موجب توسعه و افزایش بیش از بیش صنعت گردشگری در استان گیلان و شهرستان مرزی بندر آستارا شده‌است، را می‌توان نام برد.

محصولات کشاورزی

این منطقه محل کشت محصولات کشاورزی نظیر فندقو ذرت می‌باشد.

جشنواره گیاهان دارویی 

برای نخستین بار جشنواره گیاهان دارویی (گل گاوزبان و …) در دهکده گردشگری حیران آستارا با حضور استاندار گیلان برگزار شد.

تماشای جنگل‌های مه آلود در روستای حیران 

این روستا آب و هوای بی نظیری دارد و به همین دلیل در سال های اخیر مورد توجه گسترده گردشگران قرار گرفته است.

حیران تا آستارا ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در راه بین دو شهر آستارا و اردبیل است. ییلاق حیران به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می شود. وسعت این منطقه هم ۲٬۲۰۰ هکتار است. هوای منطقه در بیشتر روزهای سال ابری است و همین امر باعث شده نام حیران را برایش انتخاب کنند.

ویژگی ‌های گردنه ی حیران آستارا تا اردبیل

یکی از پر اهمیت ترین جاذبه های روستای حیران، گردنه حیران است و مسیر اردبیل به آستارا از گردنه حیران رد می شود. از یک طرف به کوه های سرسبز و از طرف دیگر به دره ای که رود ارس از آن می گذرد، مشرف است. وجود مه در اکثر روزهای سال باعث رویایی شدن بیش از اندازه ی این گردنه و دره ها و کوهپایه های آن شده است.

گردنه ی سرسبز حیران، چشم انداز بی نظیری از طبیعت به نمایش می گذارد که می توان گفت در ایران بی رقیب است. همانطور که گفته شد این گردنه در بیشتر وقت ها زیر ابرى از مه پنهان است، دره ها و کوهپایه هاى پوشیده از گل ها و گیاهان جنگلى، مرتعى و گاو هایى که در حال چرا هستند با چشم انداز زیبایى از کندوهاى عسل، اولین جلوه هایی است که به چشم هر رهگذری مى آید و او را شیفته خود مى سازد.

اگر به این منطقه سفر کنید متوجه خواهید شد که چرا این نام را برای گردنه حیران انتخاب کرده اند. زیبایی بیش از حد طبیعت هر تماشاگری را حیران می کند.

مسیر رویایى و زیباى گردنه حیران از یک طرف مشرف به کوه هایى است که پوشیده از جنگل هاى انبوه هستند و از طرف دیگر به دره اى نه چندان عمیق که از میان آن رود ارس عبور مى کند و تعیین کننده مرز ایران و آذربایجان است. گردنه حیران تقریباً بیشتر مواقع در زیر ابرى از مه پنهان است.

این منطقه دارای مناظر بکر طبیعی می باشد و نصف جنگل ها و مراتع آن متعلق به ایران و نیم دیگر در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

آدرس گردنه حیران: جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلومتری آستارا، فاصله تا مرکز شهر، ۴۰ کیلومتر

بهترین زمان سفر به گردنه حیران

این منطقه آب و هوایی کوهستانی و سرد دارد و بهتر است همیشه (حتی در روزهای گرم تابستان) لباس گرم همراه خودتان داشته باشید. بهار تابستان و البته اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به حیران است. در نظر داشته باشید که در زمستان احتمال بارش برف های سنگین در جاده وجود دارد و حتما از قبل وضعیت راه ها را چک کنید.

جاهای دیدنی گردنه حیران

بی شک خود گردنه و مناظر پیرامونش اصلی ترین جاذبه منطقه هستند. در سراسر جاده سفره خانه‌ها، رستوران ها و مغازه های فروش چای و انواع خوراکی مشغول کسب و کار خودشان هستند که در حال نوش جان کردنشان چشم انداز زیبا را پیش روی خود دارد. البته پیشنهاد ما به شما این است که برای غذا خوردن به سراغ رستوران های کنار جاده نروید و به یک لیوان چای اکتفا کنید. داخل شهرها و روستاها می توانید غذاهایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب تر را پیدا کنید.

جنگل فندقلو، اعجاز بی پایان طبیعت در گردنه حیران

پس از عبور از گردنه حیران و قبل از رسیدن به نمین، خروجی جنگل فندقلو را می بینید. دشتی از گل های رنگارنگ، درختان زیبا، درختان فندق، چشمه های آب گرم و حیوانات وحشی که آن منطقه زندگی می کنند. در بهار هر سال جشنواره گل های بابونه در جنگل فندقلو برگزار می شود و بین طبیعت گردان مشهور است. در این بازدید همراه داشتن دوربین عکاسی را فراموش نکنید.

تله کابین حیران و تجربه عبور از میان ابرها

تله کابینی در مسیر جنگل فندقلو که چشم انداز گردنه حیران و جنگل های اطراف را دارد. مسیر تله کابین حیران در هر سمت ۱۲/۵ دقیقه و مجموعا ۲۵ دقیقه طول می کشد. ۳۳ تله کابین در خط استفاده می شوند که ۳۰ تایشان کابین ۶ نفره و ۳ تایشان کابین VIP‌ دارند. ساعت کاری آن هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹:۳۰ عصر و روزهای تعطیلی بین ۱۰ صبح تا ۲۱ شب است.

دهکده گردشگری حیران، سرگرمی برای تمام اعضای خانواده

دهکده گردشگری حیران کنار تله کابین است و دارای پیست کارتیگ، ترامبولین (تشک پرش درجا)، طولانی ‌ترین و بلندترین سورتمه ایران، رستوران، کافی ‌شاپ و مرکز خرید است. این مجموعه در حال احداث هتل و سوئیت های ویلایی در بالا تله کابین است تا گردشگران در اقامتگاه های راحت از تماشای جنگل فندقلو لذت ببرند. شهر بازی و استخر هم از جمله پروژه های در حال احداث دهکده هستند.

پیست اسکی روی چمن فندقلو، جاذبه های بیشمار گردنه حیران

پیست اسکی روی چمن جنگل فندقلوی نمین ‌در ارتفاع ۱٬۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای تمامی استانداردهای بین المللی است. امکان برگزاری مسابقات مارپیچ بزرگ و کوچک در داخل آن وجود دارد.جالب است بدانید اردوهای تیم ملی اسکی روی چمن کشورمان هم گاهی همینجا برگزار می شود.

گردنه حیران چند کیلومتر است؟

گردنه حیران ۳۵ کیلومتر پر پیچ و خم امتداد می یابد. البته جاذبه ها و چشم انداز مسیر آن از هر سمت بسیار تماشایی است و دست کمی از این گردنه معروف ندارد.

فاصله آستارا تا اردبیل از گردنه حیران چقدر است؟

آستارا تا اردبیل از گردنه حیران حدود ۸۰ کیلومتر طول می کشد و برای عبور از این مسیر باید ۱ ساعت را در نظر بگیرید البته با توجه به دیدنی های بسیار توصیه می کنیم که به حال فرصت راهی جاده شوید و بدون نگرانی درباره زمان از مناظر زیبا لذت ببرید.

بیاد داشته باشید که مسیر گردنه حیران پر پیچ و خم و خطرناک است، مه آلود بودن، هوای بارانی و برفی هم بر خطرات آن می افزایند و باید با تجهیزات کامل و البته در نظر گرفتن تمامی نکات ایمنی راهی سفر شوید.

در این مطلب گردنه حیران و جاذبه های دیدنی اطرافش را معرفی کردیم و راه رسیدن به آن را بررسی کرده و بهترین زمان سفر را گفتیم. در سفر به روستای حیران حفاظت از طبیعت را فراموش نکنید تا این زیبایی برای آیندگان هم حفظ شود.

وضعیت آب و هوا آستارا
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۹

وضعیت آب و هوا آستارا:10d
۱.۹۳ km/h
چهارشنبه
بارش خفیف باران
۲۹.۶۹
جزئیات هواشناسی آستارا

۱۰۰۸
سطح دریا:
جنوب
جهت باد:
۱.۹۳ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۴
رطوبت هوا
۱۰۰۸
فشار هوا: