دشت زعفرانی هرمزگان

شاه کلید ورودی خلیج فارس در مجاورت تنگه هرمز، جزیره هرمز است که در میان زمین شناسان به علت این که از انواع خاک و نمک های مختلف تشکیل شده و تنوع بالایی دارد به بهشت زمین شناسی مشهور شده است. سطح جزیره هرمز را طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده است. طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌هایی قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌اند و اغلب از جنس نمک طعام هستند. یکی دیگر از شگفتی های جزیره، دشت زعفرانی است که در فاصله ی میان تفرجگاه شهید آزموده و زیارت خضر نبی (ع) قرار دارد، در این قسمت از جزیره سنگ نمک های زرد رنگ کنار سنگ های آتشفشانی سیاه باقی مانده از گسل در زمان های گذشته وجود دارد که کاربرد خاص خود را دارند.

 

 با پیدا کردن روزنه های موجود بر سطح دشت زعفرانی می توانید منظره ی زیبایی که درست زیر پایتان قرار دارد را تماشا کنید. در زیر این دشت زعفرانی (درون حفره ها) رطوبت و مقدار کمی آب جریان دارد به گونه ای که اگر تکه ای از این نمک را جدا کنید رطوبت و آب را در حفره ایجاد شده در زیر سنگ مشاهده می کنید.

خواص سنگ‌های موجود در دشت زعفرانی

به دلیل بارش های اندک جَوی و نمکی بودن خاک و شور بودن آب ، مرتع و گیاهی در این قسمت جزیره وجود ندارد. این سنگ های نمک خواص فیزیکی زیادی دارند و تحقیقات زمین شناسی، سنگ نمک هرمز را سنگی می داند که واجد خصوصیت پلاستیکی است که این خصوصیت قدرت انعطاف سنگ را بالا برده و منجر به پدید آمدن منظره هایی از نمک در ارتفاعات شده است. ارتفاعات این ناحیه پوشش گیاهی فقیری دارد و تا دور دست ها فقط صخره ها و تخته سنگ های بزرگ دیده می شود. سنگ های رنگی که هر کدام نام و مشخصه خود را دارند، به طور مثال: سنگ نمک، نمک سنگ لاشه ، نمک آبی و کان سار خاک سرخ.

وضعیت آب و هوا بندر عباس
بروزرسانی: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹

وضعیت آب و هوا بندر عباس:01n
۳.۳۱ km/h
چهارشنبه
آسمان صاف
۲۶.۹۶
جزئیات هواشناسی بندر عباس

۱۰۰۶
سطح دریا:
جنوب
جهت باد:
۳.۳۱ km
سرعت باد:
۱۰۰۰۰
میزان دید:
۶۹
رطوبت هوا
۱۰۰۶
فشار هوا: